سؤالات امتحانات نهایی با هوش مصنوعی طراحی می‌شوند؟ + توضیحات آموزش و پرورش -راهبرد معاصر
توضیحات شرکت ثامن در خصوص آلوده بودن محلول دیالیز صفاقی جذب ۳۰ هزار نفر به آموزش و پرورش با آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان شیوه برگزاری کنکور ۱۴۰۴ تغییر می‌کند؟ ورود ۱۳۰۰ دستگاه اتوبوس و ساخت ۳۹ خط جدید مترو پایتخت پلیس: دستگیری سارقان ۱۰میلیاردی طلافروشی در تهران ماهواره چمران جدیدترین تست‌های خود را با موفقیت به انجام رساند ایلان ماسک: نورالینک برای از بین بردن درد گردن و کمر باید تراشه مغزی بسازد صدور هشدار نارنجی هواشناسی برای شمال | سیلاب در راه است معاون وزیر آموزش و پرورش: آموزش و پرورش ملک جناح خاصی نیست/ از ظرفیت اساتید استفاده شود خبر خوش برای معلمان | کد ۱۹ استخدام ۶ هزار نفر برای وزارت آموزش و پرورش تایید شد جزئیات مسمومیت چند دانش‌آموز در شهرری | ماجرا چه بود؟ واکنش سازمان غذا و دارو به ماجرای محلول‌های دیالیزی آلوده دستگیری تبعه افغان مسلح در یافت آباد به اتهام قدرت نمایی خبر خوش برای معلمان جدید و فرهنگیان فاقد رتبه و جاماندگان رتبه بندی+ جزئیات ماجرای درگیری موتور سوار و یک زن | واکنش پلیس | دلیل ارجاع زن جوان به مراجع قضایی

سؤالات امتحانات نهایی با هوش مصنوعی طراحی می‌شوند؟ + توضیحات آموزش و پرورش 

سخنگوی آموزش و پرورش موضوع استفاده از هوش مصنوعی در امتحانات نهایی را رد کرد و گفت: اینکه از طریق هوش مصنوعی سؤالات را طراحی کنیم، در دستور کار نیست.
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۸ - ۰۶ دی ۱۴۰۲ - 2023 December 27
کد خبر: ۲۲۰۶۳۲

به گزارش راهبرد معاصر؛ علی فرهادی معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع و سخنگوی آموزش و پرورش در نشست خبری خود با خبرنگاران با بیان اینکه به زودی تمام مدارس ما اعم از شبانه روزی و استعداد درخشان به مربی امور تربیتی و مشاوره و نیز مربی سلامت و تربیت بدنی مجهز می‌شوند، اظهار کرد: امسال بالای ۷۰ هزار نفر معلم و مربی پرورشی و تربیت بدنی از طریق ماده ۲۸ و برگزاری آزمون استخدامی جذب می‌کنیم که به محض قطعی شدن درباره آن اطلاع رسانی می‌کنیم.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ما به دنبال شایسته گزینی در آموزش و پرورش هستیم، توضیح داد: به دنبال این هستیم که کسی معلم شود که به فضای تعلیم و تربیت علاقمند باشد. معلمی صرفاً یک شغل نیست بلکه یک علاقه است که مهارت خاصی می‌خواهد. اصل بر این است که معلمان را از طریق خروجی‌های دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی جذب کنیم، اما در شرایط اضطرار می‌توانیم از طریق ماده ۲۸ نیز نیرو‌های خود را تامین کنیم.

تامین زیرساخت‌های فنی مرکز سنجش آموزش و پرورش برای جلوگیری از «تقلب» در امتحانات نهایی

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اتخاذ تدابیری در برنامه هفتم توسعه به منظور جلوگیری از تقلب در امتحانات نهایی، عنوان کرد: در برنامه هفتم توسعه برنامه ریزی شده است تا تمام زیرساخت‌های فناوری مرکز سنجش آموزش و پرورش تمام زیرساخت‌های فناوری اعم از تصحیح اوراق، چاپ سوالات و فناوری‌هایی که برای ارسال لینک چاپ سوالات به صورت در لحظه و جلوگیری از تقلب پبش بینی شده است را تامین کنیم. با سازمان برنامه و بودجه هماهنگ شده است تا زیر ساخت فناوری آموزش و پرورش را برای امتحانات نهایی تامین کنیم چراکه این امور نهایتا به کیفیت تعلیم و تربیت منجر می‌شود.

استفاده از هوش مصنوعی برای برگزاری امتحانات نهایی مطرح نیست

فرهادی در پاسخ به سوالی درباره استفاده از هوش مصنوعی در طراحی سوالات و برگزاری امتحانات نهایی، گفت: اینکه بگوییم از طریق هوش مصنوعی سوال طرح می‌کنیم یا آزمون می‌گیریم در حال حاضر در دستور کار آموزش و پرورش نیست. ما از طریق آزمون سازی استاندارد و رعایت مسائلی نظیر حفظ محرمانگی سوالات باید آزمون نهایی را همزمان در تمام کشور و استان و مدارس برگزار کنیم. اما باید ابزار آن نظیر دستگاه چاپ سوالات و زیر ساخت فناوری اطلاعات و... را تامین کنیم تا همزمان سوالات را در اختیار همه حوزه‌ها قرار دهیم.

معدل دانش آموزان کاهش پیدا نکرده بلکه امتحانات واقعی‌تر شده است

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برگزاری امتحانات نهایی برای پایه‌های دهم و یازدهم و شائبه کاهش معدل دانش آموزان پایه دوازدهم در امتحانات خرداد ۱۴۰۲، تاکید کرد: معدل دانش آموزان کاهش پیدا نکرده است بلکه آزمون واقعی‌تر شده است. شاید آزمونی که قبل‌تر هم برگزار می‌شد بدون مشکلی بود، اما استلزام آماده شدن دانش آموزان برای امتحان نهایی این است که از حافظه محوری فاصله گرفته و دروس را عمیق‌تر یاد بگیرد، مهارت مطالعه را بیشتر بیاموزد. شاید قبلا در همان مدرسه معلم خود دانش‌آموز یک امتحانی می‌گرفت و دانش آموز با نحوه طراحی سوال آشنا بود، اما وقتی سوال نهایی می‌شود یعنی طراح سوال معلم دیگری است که الزاما معلم خود دانش آموز نیست بلکه سوال دقیق تر، آزمون دقیق‌تر و عمیق‌تر می‌شود. باید تلاش کنیم زیرساخت‌های فناوری آزمون نهایی را فراهم کنیم.

اجرای پایش تعداد دانش آموزان هر پنج سال برای ایجاد موازنه در ورودی دانشگاه فرهنگیان

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش محض اشتباه مطلق است و مدرسه محل تربیت و پرورش دانش اموزان است، توضیح داد: باید به ثبات و پایداری در ورودی دانشگاه فرهنگیان برسیم. در همین راستا باید جمعیت دانش آموزی خود را هر پنج سال به پنج سال پایش کنیم تا در ورودی دانشگاه فرهنگیان اشتباه نداشته باشیم. باید تعداد دانش آموزان پایه‌های مختلف که پوشش دهیم را پایش کنیم و متناسب با آن ورودی دانشگاه فرهنگیان را موازنه کنیم تا کمبود نیرو نداشته باشیم.

فرهادی با بیان اینکه آموزش و پرورش سال سختی را شروع کرد، اما از پایان مهرماه جوی به سوی آرامش را طی کرد، اظهار کرد: اعتراضات رتبه بندی به سرانجام رسید، نتایج آزمون‌های دبیری و آموزگاری اعلام شد و فقط رسیدگی به اعتراضات این آزمون‌ها باقی مانده است که مطابق قانون باید فرصت بررسی به آن می‌دادیم. از سوی دیگر بحث کلیات بودجه و نگاه آموزش و پرورش به بودجه سال آینده بسته و بدهی‌ها و مطالبات آموزش و پرورش تا حدود زیادی شفاف سازی و مشخص شد تا به سمت ثبات در آموزش و پرورش حرکت کنیم.

تلاش داریم ناترازی نیروی انسانی به دولت بعد منتقل نشود

سخنگوی آموزش و پرورش، عدم انتقال ناترازی نیروی انسانی به دولت بعد را از جمله برنامه‌های مهم آموزش و پرورش اعلام کرد و ادامه داد: یکی از برنامه‌های خیلی مهم ما تا پایان دولت سیزدهم این است که تلاش کنیم ناترازی نیروی انسانی به دولت بعد منتقل نشود تا آموزش و پرورش از حیث نیروی انسانی در دولت بعد فضای آرامی را سپری کند.

وی تاکید کرد: گرچه مشکلات فعلی زیاد است، اما نباید از آینده غافل شد. نگاه ما به نیروی انسانی پنج سال آینده باید بسیار هوشمندانه باشد چراکه در غیر این صورت مدیران پنج سال آینده از امروز ما گلایه‌مند خواهند بود کما اینکه اگر سال ۹۳ چنین نگاهی وجود داشت ما در سال ۹۷ و ۹۸ به بعد شاهد ناترازی نیروی انسانی به میزان بالای ۱۰۰ هزار نفر و آن هم در آغاز سال تحصیلی نبودیم.

پیش‌بینی تحصیل ۳.۵ میلیون دانش آموز در متوسطه دوم تا پنج سال آینده

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزیر آموزش و پرورش همچنین درباره جمعیت دانش آموزان دوره دوم متوسطه در مهرماه ۱۴۰۷، پیش بینی کرد: پیش بینی ما این است که در سال ۱۴۰۷ تعداد دانش آموزان متوسطه دوم ما سه میلیون و ۵۴۵ هزار نفر باشد. تعداد فعلی دانش آموزان دوم متوسطه دو میلیون و ۹۰۰ هزار نفر است، یعنی آموزش و پرورش باید خود را برای پرورش و آموزش حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در دوره متوسطه دوم آماده و برنامه‌ریزی کند؛ باید به تعداد یک میلیون و چهارصد هزار نفر فضا، کلاس و معلم تامین کنیم که اگر این کار صورت نگیرد دچار کمبود معلم خواهیم بود.

تا پنج سال بعد باید ۲۸۰ هنرستان دیگر بسازیم

فرهادی با اشاره به تاکید برنامه هفتم توسعه مبنی بر سوق دادن ۵۰ درصد دانش آموزان پایه نهم به سمت هنرستانها، بیان کرد: این یعنی نیرو‌های هنرآموز ما باید ۱۱ هزار نفر افزایش یابد و برای آن باید از اکنون برنامه ریزی کرد. باید ورودی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی را افزایش دهیم و از ظرفیت صنعت و هنرستان‌های در جوار کارخانه استفاده کنیم و برای تحقق هدف سوق دادن ۵۰ درصد دانش آموزان به سمت هنرستان‌ها باید تا سال ۱۴۰۷ حدود ۲۸۰ هنرستان دیگر بسازیم و باید برای ساخت این تعداد هنرستان ذیل یک الی دو سال آینده پیش بینی فضا و اعتبار داشته باشیم. / فارس

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده